სამეცნიერო პროექტი: ,,ინტერკულტურული მგრძნობელობის კვლევა სასკოლო საზოგადოებაში (აჭარის რეგიონის მაგალითზე)“


ბსუ-ს პედაგოგიურ მეცნიერებათა დეპარტამენტის ასოცირებული პროფესორის მადონა მიქელაძის სამეცნიერო პროექტი ,, სამეცნიერო პროექტი ,,ინტერკულტურული მგრძნობელობის კვლევა სასკოლო საზოგადოებაში (აჭარის რეგიონის მაგალითზე)“ ბსუ-ს მიზნობრივ სამეცნირო-კვლევითი პროექტების კონკურსის ერთ-ერთი გამარჯვებულია. კვლევით პროექტში ჩართულია ასოცირებული პროფესორი ინგა შამილიშვილი, სტუდენტები როლანდ შავაძე და თამუნა სურმანიძე.

ბოლო ათწლეულების მანძილზე  განათლების სფეროში აქტუალურ პრობლემად იქცა მულტიკულტურულ საზოგადოებაში მშვიდობიანი თანაცხოვრების, ეფექტური კომუნიკაციისა და განვითარებისათვის ადამიანების მომზადება.  აქედან გამომდინარე, სულ უფრო საგრძნობი ხდება ინტერკულტურული განათლების საჭიროებაც.

ინტერკულტურული განათლება განსაკუთრებით აქტუალურია საქართველოსთვის. საბჭოთა მემკვიდრეობამ პრობლემად აქცია საქართველოში მცხოვრები სხვადასხვა რელიგიური თუ ეთნიკური ჯგუფების სამოქალაქო ინტეგრაცია. სამოქალაქო ინტეგრაციის ერთ-ერთ შემაფერხებელ ფაქტორს წარმოადგენს საქართველოს კულტურული მახასიათებლის ცოდნის, პატივისცემისა და კომუნიკაციის დეფიციტი.  ინტერკულტურული ურთიერთობების გაღრმავებას აბრკოლებს ერთმანეთის მემკვიდრეობისა და ეროვნული ტრადიციებისადმი სტერეოტიპული დამოკიდებულებები. საქართველოს სახალხო დამცველისა და სხვადასხვა საერთაშორისო ორგანიზაციების ანგარიშებში ხშირადაა ხაზგასმული სხვადსხვა ეთნო-კულტურული იდენტობის მოქალაქეთა პრობლემები.

ინტერკულტურულ განათლებას, რომლის ძირითადი მიზანია, შეიქმნას განათლების მიღების თანაბარი შესაძლებლობები სხვადასხვა კულტურული იდენტობის ჯგუფებისათვის, აქტიურად იკვლევენ თანამედროვე უცხოელი და ქართველი მეცნიერები (Banks J. A., Gay G., Bennett M., Grant C.A., მაღლაკელიძე შ., მალაზონია დ., ჭიაბრიშვილი ნ., გახელაძე გ., ტაბატაძე შ.,  გორგაძე ნ., ნაცვლიშვილი ნ.  და სხვები). ქართველი მეცნიერების მიერ 2010-2016 წლებში ნაკვლევია: მოსწავლეთა ინტერკულტურული კომპეტენციების განვითარების ფაქტორები; ინტერკულკულტრუული განათლების ასპექტები საქართველოს უმაღლესი სასწავლებლების მასწავლებელთა განათლების პროგრამების მიხედვით;   სასკოლო სახელმძღვანელოების ანალიზი ინტერკულტურული განათლების ჭრილში; საქართველოს სკოლების დაწყებით საფეხურზე მასწავლებელთა ინტერკულტურული მგრძნობელობა.  საბაზო და საშუალო საფეხურის მოსწავლეთა და მასწავლებელთა, ასევე მშობელთა ინტერკულტურული განათლების ასპექტების კვლევა კი არ მომხდარა.

საკვლევი პროექტი ინტერკულტურული განათლების მხოლოდ ერთ ასპექტს - მოსწავლეთა და მასწავლებელთა ინტერკულტურული მგრძნობელობის გაზომვას ითვალისწინებდა. შეზღუდული იყო  კვლევის გეოგრაფიული არეალიც. კვლევა ჩატარდა მხოლოდ აჭარის ზოგადსაგანმანათლებო საჯარო და კერძო სკოლები.  აჭარაში    255 საჯარო და კერძო სკოლაა, 58 320 მოსწავლით და 7930 მასწავლებლით, მ.შ. 97 არაქართულენოვანი (რუსული) სექტორი, 1961 მოსწავლით.

კვლევის მიზნები და ამოცანები. კვლევის მიზანი იყო აჭარის რეგიონის ზოგასსაგანმანათლებლო სკოლის საბაზო და საშუალო საფეხურზე სასკოლო საზოგადოების (მოსწავლე, მასწავლებელი, მოსწავლის ოჯახის წევრები) ინტერკულტურული მგრძნობელობის განსაზღვრა.  
კვლევის ჰიპოთეზა: საქართველოში მოსწავლეთა, მათი მშობლებისა და მასწავლებლების განსხვავებულობისადმი ინტერკულტურული მგრძნობელობა დაბალია.

კვლევის მეთოდოლოგია. პროექტის ფარგლებში ჩატარდება კვლევა, რომელიც მოიცავდა მონაცემთა შეგროვების რაოდენობრივ და თვისებრივ მეთოდოლოგიებს. მონაცემების შეგროვებისათვის გამოყენებული იქნა რამდენიმე ინსტრუმენტი: კითხვარები, ნახევრად სტრუქტურირებული ინტერვიუები (ინდივიდუალური და ჯგუფური), დაკვირვების მონაცემები და დოკუმენტური მონაცემები.

ს ერთ-ერთ სტმე არდგნდა სპცირად შლი რკულული სესიტიობაზოი სამი სახის კითხარი: 1. მოსწავლისათვის; 2. მასწავლებლისათვის; 3. მშობლისათვის. კითხარის ენა დნა ინტერკულული განათბი მეი გაულ ეპუალ ჩარჩო, ოდ რკლი გრლოს განვთაბი ბენეტი ოდა და ულული ენობ ბი რმეტრო. არბი, რომ დივიდის  ულტლი  ენობა   (, რწენ, ოდ, ები, დაკი) იბ ამ  თორ რო მიმართები რსული გაოცდიბი     აფვე,     ს შაც  ხდ  ინდივიდის ოცალზაციი ცეთ. მისად, დივბი ულტუული დენტო განხვადა აო ვლებ ულტლი ობ ჩაოყიბ წი ამ თრმეტ როთან მიმართ. ვლევს ფარში სწორ ამ თორი განსხული ულტუული ობროთან ინალ მიმ და ამ ობრო ობობში იქნება სწ მოსწავლეთა, მასწავლებელთა და მშობელთა იტერკულული გრობლობის განსხობა აჭარის რეგიონში.

აღვია, რომ ტი ახ სწლო ოცში არის ახბე, რამეთუ გი ნე ლუმოგიტ თაბიაქმიას არტიდან ის და შმისად ბელს რკულლი პეტეცი ბი ფა.

კვლევის შედეგები. ის ეგა შეაძლელი ხდ აჭარის ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლების მასწავლებელთა, მოსწავლეთა და მშობელთა ინტერკულტურული მგრძნობელობის დადგენა  კუურუ ენტობის ორ ოს (ეთნიკურობა, აღმსარებლობა)  იმარით. სასკოლო საზოგადოების კუურუ მგრძნოელის კითვარის ან ენენიე გამოავლინა. კერძოდ, კვლევამ ჩვნა, სწვლეელ, მოსწავლეთა და მშობელთა უმვლე ენეის ალიბებულ კუურუ მგრძნოელის ნოცენტრული ზის ბოლო საფეხურზე იმყება. რცრთ მათგანი იმყო კუურუ მგრძნოელის ყველაზე - ანსხვა ის ურზე. გამოკითხულთა უმვლეის ნოცენტრული ბოლო ურზე ძლ რსექტიის ანცდის შუალ, შეაძლელია სასკოლო საზოგადოების ცოისა კუურუ კომპეტენიეის ანვიის ალალ, მოხდეს მათი კუურუ მგრძნოელის ეთნოელ ზაზე  ნავლე.

ვლევაში  სტტისტიკად  შვოვ   არ დაფიქსირდა  რელიგიური ბისად გრობლობ თვაზრისი კი და განსხლბის (ქალაქი, სოფელი) მიდვ.  

ვლევამ ართი მნიშვნლოვანი ტეცია გაოა.   რითდი და ზოგადი დაკ ახ შვლოვ კი იკვეთე:  გრობლობა  ად  და  დიფრეციულია  ადა  ბი  მიმარ; ოლრაობა ეთნიკური სხვაობისადმი  არ გაორცხავას არაას რი აობისად და რიქ. ფიქსირდება ული ობა და ული ულტლი ობლობ მასწავლებელთა და მოსწავლეთა, მშობელთა და მოსწავლეთა შორის. მისად ულტლი დენტობი რობისდმი არობს ული ობა და ული ულტლი ობლობ.

კვლევამ აჩვენა, რომ სახელმწიფოს მხრიდან ინტერკულტურული განათლებისა და ურთიერთობების გაუმჯობესების მიზნით გაწეულ ფრაგმენტულ მუშაობას სერიოზული შედეგი არ მოჰყოლია.  თუკი განათლების უპირველესი მიზანია ახალგაზრდების მომზადება მრავალფეროვანი გამოწვევებით სავსე თანამედროვე სამყაროში ცხოვრებისთვის, მაშინ ინტერკულტურული განათლება ამ პროცესის არსებითი ნაწილია. ინტერკულტურული განათლება არ არის დამატებითი საგანი სასკოლო კურიკულუმში.  ის გარკვეული მიდგომაა განათლებისადმი, რომლის ინტეგრირება შესაძლებელია ყველა საგანში გამჭოლ კომპეტენციად.

მნიშვნელოვანია, რომ სასკოლო საზოგადოების ყველა წევრი - მოსწავლეები, მშობლები, მასწავლებლები, დამხმარე პერსონალი და ხელმძღვანელობა - მონაწილეობდეს ინკლუზიური და ინტერკულტურული სკოლის განვითარებისა და შენარჩუნების კოლექტიურ პასუხისმგებლობაში.

კვლევის  შედეგები ნაწილობრივ აისახა საერთაშორისო სამეცნიერო კონფერენციის მოხსენებაში, უფრო ვრცელი და მეცნიერულად დასაბუთებული შედეგები, დასკვნები და რეკომენდაციები აისახა სამეცნიერო სტატიაში, რომელიც გამოქვეყნდა საერთაშორისო რეცენზირებად/რეფერირებად ჟურნალში.

Comments